vrijdag 4 maart 2011

Even herademen

Het is alsof het zo moest zijn . . . Na een nachtje vaak wisselen van lighouding met hulp van mama, kon deze mooie zonnige dag in maart niet beter beginnen.
Marieke ontwaakte, was alert, had een wat klaardere blik, . . .
Haar mobiliteit is vergroot sinds gisteren.  Waar ze gisteren niets kon, kan ze vandaag helpen bij het veranderen van lighouding, haar nek is minder stijf, . . .
Haar blaassonde is verwijderd en haar leverwaarden zijn aan het verbeteren . . . We zijn er nog niet. Ze zijn nog steeds echt te hoog, maar het gaat duidelijk weer de goede kant op en het is dat wat telt :-)

Vandaag was het hier dan ook meteen een enorme drukte: muziektherapeute, juf, kine, dokters, neurochirurg, verpleegkundigen, . . . Amai, het was meteen de moeite !
Voordeel is wel dat de voormiddag zo om is :-)

In afwachting van de resultaten van de laatste biopsie, mogen we dus even herademen . . .
Dat lijkt tegenstrijdig, want de stress rond die resultaten is er wel degelijk ! Zij bepalen immers de therapie die Marieke nodig heeft.
Het zien dat het haar een heel klein beetje beter gaat, doet ons echter een klein beetje herademen, al is het dan maar voor even.

Ook al gaat het een beetje beter, toch willen we met bezoekjes nog even wachten tot na het weekend. De revalidatie, die men vandaag opstart, vergt enorm veel energie van haar. Energie die ze nog niet heeft.
Na zo lang plat liggen, is het terug wat hoger liggen met het hoofd op 45° al een hele inspanning !
Men moet ook terug aan spieropbouw doen, vooral aan de benen.  Leren zitten (aanvankelijk zero gravity), leren staan, leren stappen, . . . het zijn allemaal dingen die we nog voor de boeg hebben.
Het zal niet eenvoudig zijn ! Door de langdurige horizontale houding kampt Marieke met de nodige duizelingen en misselijkheid nu haar hoofdje steeds hoger wordt gelegd, heeft ze verkorte spieren, afname van de spiermassa, . . . Ook de wonde in haar buik en op haar rug maken het er niet gemakkelijk op!
Nog een hele weg te gaan dus . . . met de nodige uitdagingen.

Ongelooflijk maar waar.Vandaag is meteen de laatste dag voor de krokusvakantie.  Voor de meeste kinderen, voor leerkrachten en directies en ander opvoedend personeel alsook voor heel wat (groot)ouders begint morgen een korte periode van even herademen . . . Ook Jesse kijkt er enorm naar uit.  Ook hij heeft nood, heel veel nood, aan op adem komen.  Enkele dagen naar de grootouders zal hem deugd doen. 
Vakantie . . . alles zal even een ander ritme kennen, trager veelal, anders, . . . Tijd voor andere dingen . . . Het kan deugd doen!

We hopen dat dit voor Jesse zo het geval mag zijn en met hem voor ieder van jullie die hopelijk mag genieten van enkele deugddoende dagen.  En voor de anderen . . . we hopen dat het prille zonnetje bij jullie, net zoals bij ons, toch een glimlach mag ontlokken en de dag daardoor een heel ander verloop mag kennen :-)

5 opmerkingen:

  1. Hoi Marieke, Jesse, papa en mama,

    Ik heb met tranen in de ogen jullie verhaal op de blog gelezen. Wat een moed en doorzettingsvermogen tonen jullie! Dit kan niet anders dan goed komen! We duimen mee...
    Vele groetjes, Ann en Merle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook tranen in de ogen alleen al bij het zien van de titel van het bericht van vandaag... Hopelijk kunnen jullie morgen nog eens de wissel doen zodat jij ook even kan herademen wat de nachten betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hallo lieve marieke, jesse, mama en papa,

    Wat ben ik blij met het lezen van dit berichtje vandaag. Gisteren leek t bergaf, maar nu gaan we weer vooruit en ik ben zo blij en tegelijk zo trots op jullie.
    We blijven duimen, kaarsjes branden en elke dag aan jullie denken, want het komt wel goed.
    Ben blij voor ons meisje dat ze al wat meer rechter mag zitten, ookal zal dit veel tijd en energie vragen, ze kan het. Ben supertrots en hoop dat ook vannacht een goeie nacht wordt en dat je morgen nog wat kan rusten en steeds wat beter wordt, want dat hoopt toch iedereen hé...

    Lieve mama en papa, ik kan niet verwoorden wat ik tegen jullie moet vertellen, maar jullie doen het zo mooi en echt ben fier één van jullie beste vriendinnen te mogen zijn.
    Denk alle dagen aan jullie en hopen steeds opnieuw op goed nieuws zoals vandaag.
    Veel moed en tot snel,

    Liefs, tanti en co

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Marieke,
    Tante Lydia was even achter met het lezen..ik had nog niets gezien van maart..(de leeftijd zeker, we denken de computer te kennen, maar af en toe zijn we toch niet mee),maar nu ben ik weer bij :-))
    Ik lees dat het beter gaat en dat maakt me zo blij...heb vrijdag een grote kaars gebrand in de Mariakerk voor jou...en al die kaarsjes van iedereen zullen zeker beterschap brengen..
    En zonnestralen, maken voor iedereen het leven aangenamer, ook bij jullie op de kamer lees ik...hopelijk krijgen we nog meer van dit goed nieuws, meer verlangen we niet
    Lieve groetjes van tante Lydia en co

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo,

    Via Katrien Goorts kreeg ik de link naar jullie blog. Telkens ik iemand uit de tweede graad tegenkwam, vroeg ik hoe het met jullie was... maar nu ik jullie blog ken, kan ik de verhalen een beetje beter volgen. Ik wil jullie vooral heel veel liefde, geduld en geloof toewensen om deze loodzware periode samen met jullie gezin goed door te komen. Wat worden jullie op de proef gesteld! Ik hoop dat jullie voelen dat er ook vanuit het HHH heel hard gesupporterd wordt.
    Deze avond brand ik een kaarsje speciaal voor jullie, mijn gedachten en intenties gaan naar jullie uit,

    genegen, chantal vanhove

    BeantwoordenVerwijderen

Mooie citaten


"Sommige dingen zie je met je ogen, andere zie je met je hart !"


"God does not take away the darkness, but He guides us through it!"


"Today is a gift, that's why it is called the present."


" Wat ons staande houdt in dit leven is het gevoel aan anderen te behoren."

Couperus