vrijdag 4 februari 2011

De blog gaat live

Hallo allemaal,

Vanaf vandaag beginnen we dus met de blog 'Mariekes Weg'.
Jullie kunnen zo een beetje volgen hoe het staat met Marieke en de weg die ze samen met ons te gaan heeft.

Het was geen eenvoudige beslissing.  Enerzijds heeft zo'n blog voordelen: mensen hebben allemaal toegang tot dezelfde info rechtstreeks van onszelf, niet via via, ... Anderzijds, en dat hield ons wel wat tegen, geeft het het gevoel alsof je te koop loopt met je miserie en dat is zeker niet onze bedoeling ! 

Sinds de vorige info over Marieke hebben we regelmatig het ziekenhuis vanbinnen gezien.  Van het mooie schema met om de drie weken een langere opname en tussenin chemo op vaste dagen in dagopname is jammer genoeg nog niet veel in huis mogen komen.
Volledige constipatie door chemoproducten gecombineerd met koorts maakte eerder al een langere opname noodzakelijk, maakte dat de chemo al eens enkele dagen uitgesteld moest worden,...
Ook zijn de voorbije weken regelmatig transfusies nodig geweest voor zowel rode bloedcellen en bloedplaatjes en stond ze heel laag met haar witte bloedcellen.

Ook nu zijn we weer in GHB. Twee weken geleden was een wonde aan haar hoofd, de plaats waar de pomp van haar drain voor hersenvocht ingeplant zit, voor de zoveelste keer last aan het bezorgen.  De incisie die twee weken voor Kerstmis achter haar oor werd gemaakt en nog steeds niet helemaal genezen was, vertoonde een verdachte roodheid, zwelling en veroorzaakte pijn.
Zaterdag en zondag ontwikkelde ze koorts en verdere hoofd- en buikpijn en zo belandden we twee weken geleden op zondagnacht in het ziekenhuis.
De dag erna werd door een punctie hersenvocht ingewonnen en samen met bloedstalen voor vier dagen op kweek gezet.  Ondertussen werd preventief antibiotica van een breed spectrum opgestart.  De vierde dag leek alles in de namiddag nog in orde en bereidden we ons voor op het terug naar huis mogen.  's Avonds kregen we echter minder goed nieuws! Een bacteriële infectie op het hersenvocht werd vastgesteld, een onschuldige Staphilococcus Epidermidis, een huidbacterie die we allemaal hebben en die onze huid normaal gezien beschermd tegen invloeden van buitenaf speelde haar parten.  Daar haar witte bloedcellen zo laag stonden keerde dat anders noodzakelijke 'beestje' zich tegen haar.  Dus... verder met de antibiotica... in het totaal 14 dagen zou ze deze 4x per dag intraveneus moeten krijgen. Ondertussen werd de gebruikelijke chemo stopgezet, daar deze verder de witte bloedcellen aantast en zo een eventueel (1 kans op 4) noodzakelijke operatie voor de tijdelijke verwijdering van de drain  onmogelijk maakt.  Vandaar een alternatieve behandeling om alles even stabiel te houden en toch niet helemaal te stoppen. 

Dus zitten we hier nu nog steeds in GHB.  Met het vooruitzicht dat we maandagavond terug thuis zullen zijn om dinsdag dan weer in dagopname een alternatieve chemo te krijgen en donderdag het verdict te horen of een bijkomende punctie voor het verkrijgen van hersenvocht aangewezen is. 
We hopen natuurlijk dat dat niet weer nodig is en dat we gewoon groen licht krijgen om op 14/2 weer voor de zwaardere combinatie van chemoproducten opgenomen te worden in GHB voor een viertal dagen. 

Duim voor ons!

10 opmerkingen:

  1. Hoi lieve mie,
    hoe mooi deze blog.
    Zoals je wel weet denken wij alle dagen aan jullie en blijven we alle dagen duimen ...
    Ik ben er nog steeds niet geraakt en je zou misschien al denken amai, schoon is dat.
    Maar ik zou niks liever willen dan af te komen, maar eerst die stomme operatie, dan zware verkoudheid en nu griep alle 3 dus dat is weer niet een goeie moment om af te komen hé, wil ons meisje zeker niet nog meer problemen geven,...
    Alvast wij blijven met onze gedachten bij elkaar en geef zowel ons poppeke als onze piraat een dikke zoen van mij,en ook aan jullie een erg dikke knuffel... xxx tanti .L.U

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Marieke ik ben Liselore en ik beloof dat we veel aan jou zullen denken.

    Ik zou ook graag een bezoekje brengen maar ik ben ook een beetje ziek
    Ik hoop ook dat het niet te veel pijn doet.


    dat zijn veel groetjes.



    en de meeste groetjes van Liselore (afgekort LL)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Marieke, wat een leuk idee zo'n blog. Ook ik denk heel veel aan jou. Ik hoop dat je snel weer naar huis mag.
    Dikke knuffel en dikke zoen.
    Amélie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Liefste Marieke,

    we duimen dat jullie morgen naar huis mogen en dat jullie terug eens in jullie eigen bed kunnen slapen!

    We hopen ook dat je thuis iets gaat kunnen eten en drinken.

    We denken elke dag aan jullie...

    lieve groetjes,
    Ruth en Lieve

    BeantwoordenVerwijderen
  5. beste marieke
    je moet weten dat ik je mis
    ik mis je nu,morgen,gisteren,altijd
    op school hebben we leren cijferen
    heb je al een beetje gespeeld met de cadeautjes die ik je heb gegeven?
    duizenden groetjes
    van margo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hallo Marieke, Kirsten, Kris en Jesse
    Een heel mooie blog die jullie hebben aangemaakt..
    We duimen allemaal dat alles goed verloopt en dat al voorziene behandelingen kunnen doorgaan..
    En dat jullie tussendoor thuis kunnen zijn in je vertrouwde omgeving..
    Dikke knuffel en groetjes
    Tante Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Marieke en Co,
    Dat is een goed idee, zo'n blog!
    Ik leef zo'n beetje mee van aan de zijkant, van wat papa en Jesse me vertellen op woensdag- en donderdagochtend.En op school is Ann Verboomen de postvrouw van wacht.
    Ik wens jou heel veel beterschap en heel veel moed om dit te doorstaan.
    Jesse mist je wel thuis,hoor. Hij keek er nogal naar uit om woensdagnamiddag naar je toe te komen en hij was ook fier op de mooie disco-ballen die jullie gemaakt hebben!
    groetjes,
    Hilde S

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Veel moed gewenst van Stefan, Kathleen en Bram, Wannes en Jonas. We leven met jullie allemaal mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey, Marieke, zeg tegen je mama en papa dat ze de postbus in 't oog moeten houden. Er is iets voor je op komst! Veel moed! Tante Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Marieke, mama, papa en broer,

    Nog niet zo lang geleden ben ik voor het eerst in jullie leven gekomen. Ik leef enorm met jullie mee. Ik hoop dat jullie snel terug thuis zijn, en dat de behandeling verloopt zoals gepland. Ik kijk ernaar uit om Marieke zo goed mogelijk te begeleiden met haar schoolse taken. Ik wens jullie veel moedi
    Liefs,
    juf Katrien

    BeantwoordenVerwijderen

Mooie citaten


"Sommige dingen zie je met je ogen, andere zie je met je hart !"


"God does not take away the darkness, but He guides us through it!"


"Today is a gift, that's why it is called the present."


" Wat ons staande houdt in dit leven is het gevoel aan anderen te behoren."

Couperus